یک روحانی اهل‌سنت به ۳ سال حبس محکوم شد

در ماه‌های گذشته فشار بر اهل سنت در ایران افزایش یافته است

رسول حمزه پور، روحانی اهل‌سنت به اتهام «تبلیغ علیه نظام» به ۳ سال حبس تعزیری محکوم  شد - عکس از شبکه اجتماعی

دادگاه ویژه روحانیت ارومیه، رسول حمزه‌پور، روحانی اهل‌سنت را به اتهام «تبلیغ علیه نظام» به ۳ سال حبس تعزیری محکوم کرد.

به گزارش هرانا، آقای حمزه‌پور اواسط مهرماه سال گذشته توسط نیروهای امنیتی در پیرانشهر بازداشت و اوایل آبان‌ماه با تودیع قرار وثیقه به‌صورت موقت از زندان ارومیه آزاد شده بود.

این روحانی ۵۰ ساله که امام جماعت روستای «اندیزه» از توابع بخش لاجان در شهرستان پیرانشهر است، در تاریخ ۱۳ مهرماه امسال توسط ماموران اداره اطلاعات در سه راه پسوه شهرستان پیرانشهر بازداشت و به بازداشتگاه این نهاد امنیتی در ارومیه منتقل شد. وی سپس چهارم آبان‌ماه و پس از پایان بازجویی‌، از بازداشتگاه اداره اطلاعات ارومیه به زندان این شهر منتقل شد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

فشار بر اهل‌سنت در ایران افزایش‌یافته است. نظام جمهوری اسلامی ایران با شعار وحدت میان شیعه و سنی آمد و از این رو اهل‌سنت را نیز در قانون رسمی کشور به رسمیت شناخت. اما با گذشت سال‌ها، برخلاف آنچه تصور می‌شود، وضعیت جامعه اهل‌سنت در ایران نه‌تنها بهبود نیافت، بلکه آن جامعه در ایران تقریباً همه‌ساله شاهد فشارهای نهادهای امنیتی و حتی پرونده‌سازی علیه روحانیون و کنشگران مذهبی بوده است.

در آخرین شماره «فصلنامه مطالعات دفاعی استراتژیک»، وابسته به دانشگاه نظامی «دفاع ملی» از جمعیت ۸ تا ۱۰ میلیونی اهل‌سنت در ایران، به‌عنوان نوعی تهدید امنیتی یاد شده است. به‌عبارت‌دیگر، به نظر می‌رسد که جمهوری اسلامی نگران مردم سنی ساکن ایران است.

مطابق اصل دوازدهم قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران، مذهب رسمی کشور شیعه اعلام شده است و در اصل ۱۱۵ نیز علیه اهل‌سنت تبعیض وجود دارد، چراکه بر اساس آن اصل، رئیس‌جمهوری باید معتقد به مبانی جمهوری اسلامی ایران و مذهب رسمی کشور باشد.